Om

Ingen rälsbusstrafik under 2024

Följ med rälsbussen längs veteranjärnvägen som tar dig mellan Kärrgruvan i Norberg till Världsarvet Engelbergs bruk i Fagersta varje söndag under sommaren.

Järnvägen mellan Kärrgruvan och Ängelsberg var först i Sverige med lokomotiv som drog en betalande last. Den öppnades 1853 och var då en smalspårig "trefotabana". Snart byggdes banan bredare, med mindre branta backar och uträtade kurvor, men den gamla banvallen kan fortfarande ses i terrängen. Förstlingen, det första ånglok som byggts i Sverige, var arbetslok då banan byggdes och drog också malmlastade vagnar då banan provades.

Länge rullade malmlastade tåg från gruvorna i Norberg till järnverk runt om i Sverige och Europa. Persontrafiken upphörde 1962, men på 1970-talet transporterades flytande glödhett järn i gigantiska "termosar" från stålverket i Kärrgruvan. Den lasten fick inte bli ståendes på banan.


Sommartrafik 2024:

Ingen rälsbusstrafik under 2024

"Tyvärr blir det ingen rälsbusstrafik i år. Våra tillstånd gick ut i fjol och vi har arbetat med att få nya sedan dess. Nya lagar och andra krav gör att det är mycket som ska tas fram. Alla våra föreskrifter ska gås igenom och en hel del nya ska tas fram. Eftersom vi fått börja om från början räknar vi med att det tar ett år. Det är tråkigt att det blivit så här men vår plan är att köra igen 2025!"

Styrelsen i ENJ genom Sten Nordström, ordförande

Här finns tidtabellen: 
Avgångar Kärrgruvan:
Avgångar Ängelsberg:

Biljettpriser:

Betalning:

Engelsberg Norbergs Järnvägshistoriska Förening som trafikerar banan med rälsbussar.

Plats
Att göra